EURASIA24

Nejsme objektivní. Straníme dobru.

EURASIA24 - Vědět více o světě zítřka.

MiG-29 a Su-25. Dvě sovětské konstrukce pospolu nad syrským bojištěm

Zprávy ze syrské války v minulých dnech doplnily videozáběry ruských bitevníků Su-25 letících pospolu s letouny MiG-29 syrského letectva. V obou případech jde o sovětské konstrukce, které i po čtyřiceti letech zůstaly nadčasovými a jsou schopny bezezbytku plnit bojové úkoly v realitě jedenadvacátého století. Oba tyto letouny sloužily současně několik let i v Československu.

Informace ruského ministerstva obrany z poloviny ledna musela zaujmout všechny fanoušky soudobého vojenského letectví. Stíhačky MiG-29 syrských vzdušných sil zabezpečily vzdušné přikrytí ruských bitevníků Su-25 v celém průběhu jejich bojového letu s cílem zničení teroristických objektů. Bojového letu se zúčastnila dvojice ruských a dvojice syrských letadel.

Co sovětští konstruktéři netušili

Když si v raných 70. letech minulého století sovětští inženýři v konstrukčních kancelářích Suchoj a Mikojan-Gurěvič lámali hlavy nad zadanými úlohami, připravovali stroje pro horkou fázi konfliktu mezi Východem a Západem. Válka tehdy mohla začít prakticky kdykoliv, situace ve světě byla napjatá až do druhé poloviny osmdesátých let.

Určitě ale netušili, že ona horká fáze „konfliktu dvou koncepcí“ nastane o čtyřicet let později. Netušili, že klíčová země NATO zaútočí v rámci vzdušného krytí teroristů na Rusko, zemi bojující s tímto zlořádem. A také netušili, jak důležitou roli v tomto boji budou mít výsledky jejich snažení.

V Sovětském svazu a posléze i v Rusku existovala celá řada projektů „letounů pro 90. léta“, které měly Migy a Suchoje čtvrté generace nahradit. Avšak ani jeden z těchto projektů se kvůli vyrabování bývalého Sovětského svazu nedočkal sériové výroby a i mimořádně perspektivní a pokročile rozpracované projekty, jako byl kolmo startující nadzvukový stíhač Jak-41, byly „včas“ zadušeny.

A tak Migy a Suchoje pro osmdesátá léta slouží i dnes, v druhé dekádě jedenadvacátého století, a na zasloužený odpočinek se rozhodně nechystají. Jejich konstruktéři odvedli obdivuhodnou práci a ti žijící z nich musí mít dnes velký pocit zadostiučinění.

Turci se mají čeho bát

Od sestřelu ruského Su-24 v listopadu loňského roku jsou ruské úderné letouny (vyjma Su-34, který je schopen ochránit se sám) doprovázeny stíhačkami Su-30SM. Tyto moderní a výkonné stroje jsou ale v Sýrii k dispozici pravděpodobně jen čtyři, zatímco syrské letectvo může k ochraně ruských letounů poskytnout mezi dvaceti a třiceti stroji MiG-29 (Sýrie byla spolu s Indií v osmdesátých letech první zemí mimo Varšavskou smlouvu, kam byly tyto letouny exportovány).

První společný bojový let ruských a syrských letadel se uskutečnil 14. ledna letošního roku. Syrští a ruští piloti se vydali na svoji první společnou misi poté, co si domluvili pravidla rádiové komunikace a absolvovali předletový brífink, na kterém si sdělili vše potřebné k vyplnění bojových úkolů.

A pak se pustili do plnění bojové mise: Su-25 s jasným úkolem zneškodnit určený cíl na zemi, MiG-29 s jasným úkolem zneškodnit eventuální cíl ve vzduchu:


Su-25, přestože prototyp letounu vzlétl už v únoru roku 1975(!), si v reálném boji jedenadvacátého století vede výtečně. O tom není žádných pochyb vzhledem k intenzitě nasazení těchto letounů a zejména s ohledem na přesnou a efektivní likvidaci konkrétních cílů, doloženou záběry z výšky i ze země. Je ale pravda, že „Grač“, jak se ruskému bitevníku přezdívá, prošel významnou modernizací avioniky a zejména navigačního a střeleckého komplexu. Je jisté, že přinejmenším některé ze strojů nasazovaných v Sýrii představují tuto modernizovanou verzi, označenou Su-25SM.

Naproti tomu jak vyplývá z dostupných informací, syrské stroje MiG-29 žádnou zásadní modernizací neprošly ani po třiceti letech služby. Byly by schopny čelit například nejnovějším modifikacím letounů F-16C/D tureckého letectva, vybaveným nejmodernějšími protiletadlovými řízenými střelami středního a krátkého dosahu? Odpověď vůbec nemusí být negativní.

Pokud by došlo k vzdušnému střetu mezi tureckými letadly a syrskými stíhačkami, doprovázejícími ruské šturmoviky, odehrál by se v podobných podmínkách jako listopadová agrese proti Su-24: tedy v blízkosti hranic a tím pádem na krátkou vzdálenost, pravděpodobně s vizuální viditelností cílů. A tady je aerodynamicky dokonalý MiG-29 s „vylétaným“ pilotem jako ryba ve vodě (přestože první prototyp letadla vzlétl v říjnu roku 1977).

Moderní technologie by byly na straně tureckého letadla a jeho soudobých řízených střel AIM-9X, umožňujících odpal z plného spektra úhlů. Jenže i MiG může mít „ostré drápy“ v podobě svého času bezkonkurenční a dosud velmi efektivní střely R-73, která například v doletu zůstává ve své kategorii nejlepší.

Zatím poslední známý případ ostrého bojového použití této výborné sovětské/ruské zbraně je znám z března roku 2008, kdy MiG-29 ruského letectva s použitím R-73 nadobro „vypnul“ gruzínský bezpilotní letoun Elbit Hermes 450 nad Abcházií:


Hlavní úlohou jak ruských, tak syrských stíhaček, doprovázejících útočná letadla, je však prevence případné agrese ze strany tureckých letadel. Ať je doprovázejícím letounem moderní Su-30SM či letitý MiG-29, vždy se pro nepřítele jedná o zásadní překážku, která činí jakýkoliv pokus o zopakování tureckého „bodnutí do zad“ vysoce nepravděpodobným.

I za to patří sovětským konstruktérům velké díky.

Geo, Eurasia24.cz

Foto: YouTube.com

 

 

20/06/2016, 22:09
Jak v pondělí 20. června oznámila ruská tisková kancelář TASS, vyjádřili prezidenti Ruské federace, Arménie a Ázerbájdžánu Vladimír Putin, Serž Sarkisjan a Ilham Alijev svoje odhodlání normalizovat situaci na linii dotyku v Náhorním Karabachu a také svůj souhlas s navýšením počtu pozorovatelů OBSE....
07/06/2016, 00:03
Teroristé z Islámského státu zveřejnili video, na němž se 5. června pokoušejí s pomocí kulometu sestřelit ruský bitevní vrtulník Mi-28N, útočící na pozice jejich spolubojovníků palubním kanonem a pravděpodobně také neřízenými raketami (soudě z kouřové stopy, jež zůstala na místě pohybu stroje)....
28/05/2016, 23:16
Zatímco prozrazení myšlenkových asociací Jiřího X. Doležala, svědčící patrně o jeho častém tělesném trápení, se při příjezdu ruské motorkářské skupiny Noční vlci setkalo s „všeobecným“ pochopením a mediálním úspěchem, přímočařejší a rozhodně ne tak...